Har du husket at opstille nogle nye (realiserbare) mål for din markedsføring i 2019?

Jeg ved godt det kan være svært at finde tid til eftertanke og tid til evaluering i en travl hverdag.

For mig er juletiden derfor et oplagt tidspunkt til både refleksion over det forgangne år, og til opstilling af mål for det kommende år.

Juleferien rummer selvfølgelig først og fremmest masser af tid til familien med spil, leg, hygge, nærhed, skovture og træning. Men jeg benytter også noget af tiden til at tænke over mine planer for 2019.

Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du også tager dig tid til det.

Det kan for eksempel være følgende:

  • det opnåede resultat i 2018
  • evaluering af de gamle mål
  • opstilling af nye mål for 2019

Når du alligevel er i gang, så prøv at skrive det hele ned.

(Jo mere specifikt, jo bedre.)

Så kan du nemlig hive dokumentet frem til næste år, og se om du har opnået det ønskede, om målene var urealistisk høje eller måske for lavt sat.

(Læs evt tidligere blogindlæg omkring SMART mål: https://adease.dk/2018/08/24/saetter-du-mal-for-din-markedsforing/ )

Mennesker motiveres af mål

Selvom du måske ikke er udpræget konkurrencemenneske, så er det generelt sådan, at vi mennesker motiveres af at have et mål.

Hvis vi ikke har et (eller flere) mål, så ved vi heller ikke hvornår vi er en succes, og så bliver det hele lidt udefinerbart og meningsløst.

Bare en liste med nogle bullets

Du kan f.eks prøve at lave en liste med nogle bullets.

  • Hvor stor en del af budgettet vil du allokere til markedføring?
    • og hvordan skal fordelingen af budgettet være – social media, Adwords, SEO, offline, konkurrencer, influenter osv
  • Hvor mange personer vil du gerne ramme med din social media markedsføring pr. måned?
  • Hvor mange nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev vil du gerne have?
    • eller online bookinger
    • eller fremvisninger
    • eller noget helt andet
  • Hvor mange penge skal du omsætte for vha disse indsatser?
  • Hvilke nye tiltag vil du sætte i gang?
  • Tilføj selv flere mål der passer til din virksomhed

Et af mine egne mål.

Sidste år fik jeg ikke noteret mig målene for 2018, men jeg husker at mine mål ikke var helt så specifikke som jeg opfordrer til, og som jeg selvfølgelig selv vil lave dem for 2019.

F.eks var et af mine mål, at jeg gerne ville have “flere faste kunder”, der har abonnement på håndteringen af deres sociale medier.

– ikke særlig specifikt vel?!

Jeg har fået flere faste kunder, så jeg har opnået målet.

Men det havde jeg jo opnået uanset om tallet var 1, 10 eller flere, så det havde været endnu mere specifikt, hvis jeg havde skrevet hvor mange flere kunder jeg gerne ville opnå at få i løbet af året.

Derfor er et af mine mål for 2019 helt specifikt, at jeg gerne vil have 5 nye faste kunder, for hvem jeg håndtere de sociale medier på fast månedsbasis.

Ud over det vil jeg selvfølgelig gerne bibeholde de dejlige kunder, jeg allerede er så heldig at have.

For selvom man er opsøgende overfor nye kunder, må man for alt i verden ikke glemme at pleje dem, man allerede har.

Glæd dig til et andet af mine mål

Et andet af mine mål er, at få lavet et kursus -både i online og fremmøde version – omkring værktøjet Canva.

Canva er et gratis værktøj til billedredigering.

Så når man skal lave billeder i de rette dimensioner til f.eks. Facebook, Instagram og LinkedIn, kan man let gøre det her UDEN at være grafiker.

Man kan lege med alle mulige effekter, tekst i forskellige fonte, lægge logo på billeder osv osv, så det er et rigtig fedt værktøj med at hav af muligheder for at producere flotte billeder til de sociale medier.

Da jeg luftede idéen for en af mine netværksgrupper, var de helt vilde med den, og flere af dem er allerede skrevet op til kurset.

Det sætter en vis forventning – og et vist pres på mig til at komme i gang, så det glæder jeg mig til.

Hvis du også vil skrives op til kurset i billedredigering til sociale medier, kan du sende en mail til mig på gitte@adease.dk og fortælle om du vil deltage fysisk eller du er interesseret i online versionen.

Jeg har selvfølgelig flere mål end de 2 her, men dem vil jeg ikke kede dig med her.

Inspireret til at sætte egne mål?

Jeg håber du blev inspireret til at sætte nye mål – og skrive dem ned, så du kan tage dem frem igen til evaluering.

God fornøjelse med dine målsætninger.

 

Til slut vil jeg ønske dig et rigtig godt og lykkebringende nytår.

//Gitte

Social media tips & tricks
Jeg tillader hermed at mine oplysninger må tilføjes VIP listen MailChimp ( more information )
Få masser af gode råd og (hemmelige) tricks til øget synlighed og målrettet markedsføring på sociale medier
Ingen spam. Dine oplysninger behandles fortroligt, og bliver IKKE videregivet til 3.part