Hvilke mål har du med i strategien for din markedsføring?

Har du forskellige mål for hver platform/hvert medie?

Husker du at holde øje med resultaterne, så du ved hvornår du har nået dine mål/eller OM du når dine mål?

 

Der er mange ting at tage højde for, når man udvikler en strategi for sin markedsføring.

Men en helt essentiel ting er, at huske at opstille mål, for hvordan skal du ellers vide, om det er indsatsen værd?

 

Hvordan opstiller du mål?

Der er et hav af muligheder, men jeg kan godt lide denne her.

Den er både let at huske, og overskuelig at følge i praksis.
Du har måske set den her teori før – teorien om SMART MÅL.

 

Lad mig give et eksempel:

Når du skal planlægge kampagne indhold for næste kvartal (eller bare næste måned) på f.eks. Facebook, gennemgår du denne liste for hver kampagne.

 

  • S – Er indholdet specifikt? Dvs. hvad er det præcist du vil opnå med hvert enkelt kampagne? Siger du noget specifikt i din tekst, så kunden ikke skal tænke over meningen med dit indhold?
    Er tekst mm målrettet? Dvs rammer du følelsestriggere hos din målgruppe med både tekst og billede/video?
  • M – Er det målbart? Kan du gøre udviklingen og resultatet op i tal eller sandt/falsk? Kan du måle hvorvidt du har nået dít mål
  • A – Er indholdet attraktivt? Er det mon din tid værd at lave det? Får modtageren af indholdet noget ud af det i form af viden, et vækket behov, positiv følelse eller lignende?
  • R – Er målet med kampagnen realistisk? Er målet baseret på baggrund af data fra tidligere kampagner, og dermed realistisk at opnå, eller afprøver du nye kampagnetyper?
  • T – Er målet tidsbegrænset? Har kampagnen en slutdato hvor målet skal være nået? Er målet baseret på en hel måned/et kvartal eller pr. kampagne?

 

Du kan selvfølgelig bruge SMART mål i alle mulige andre henseender end lige præcis Facebook annoncering.

God arbejdslyst.

/Gitte

Social media tips & tricks
Jeg tillader hermed at mine oplysninger må tilføjes VIP listen MailChimp ( more information )
Få masser af gode råd og (hemmelige) tricks til øget synlighed og målrettet markedsføring på sociale medier
Ingen spam. Dine oplysninger behandles fortroligt, og bliver IKKE videregivet til 3.part