Tiltræk flere potentielle kunder med Instagram Stories.

Instagram Stories er en forholdsvis ny mulighed for at blive endnu mere synlig -også for andre personer end dine følgere på Instagram.

Hvis du med det samme tænker “jamen er det ikke en Snapchat funktion”, så er du på sporet af sandheden.

Instagram har nemlig lånt, og videreudviklet, Stories funktionen fra Snapchat, og den tiltrækker både virksomheder og private brugere.

Forskel på en almindelig post og en Stories post

Kort fortalt er forskellen at en Stories post kun er synlig i 24 timer, hvor en almindelig post jo er en blivende post på din virksomheds profil.

Den lidt længere histore er, at man -på trods af 24-timers-reglen- kan gemme posten og lægge den i “Stories Highlights” hvor de så bliver til du eventuelt fjerner dem igen.

Instagram´s algoritme belønner de virksomheder der benytter sig af alle de muligheder de tilbyder – herunder også Stories.
Det vil sige at posten (sansynligvis) vil blive vist til flere potentielle fans/følgere end hvis man kun poster almindelige opslag.
Den bliver i hvert tilfælde placeret flere steder, så mulighederne er der.

 

Vækker nysgerrigheden i folk

Stories ligger placeret i toppen af dit feed, og vækker nysgerrigheden i folk.
Man får jo lyst til at klikke på billederne, eller swipe hen til en spændende profil.
Men ud over det, bliver de også mulige at se under de #´s du har brugt, din “geo location”( – altså hvis du tagger hvor i verden du befinder dig) og på Explore siden (den med forstørrelsesglasset).

Stories - her er de placeret på Instagram

 

Instagram Stories og hashtags

 

Som jeg skrev før, kan du gemme din Story i “Stories Highlights”.
Her kan du se hvordan det ser ud for Nike.
De har også lavet flere kategorier indenfor deres highlights, så der er altså rigtig mange muligheder med denne funktion.

Instagram Stories highlights

 

Hvad skal man huske i en Story.

Når du laver en Story på Instagram skal du huske flere ting for at optimere den, så du får budskabet rigtigt ud.

Links.

Hvis du med din Story gerne vil sende folk direkte til et bestemt sted på dit website, kan du tilføje et link som Call to action (CTA)
Har din virksomhed over 10.000 følgere kan du ligge links i hver enkelt Story, og der bør din grafik vise at man skal swipe op, for at komme derhen.
Som i eksemplerne her fra Jamie Oliver og Jokeren
 Stories Instagram - jokeren

men har din virksomhed færre end 10.000 følgere, så er det en god idé at gøre opmærksom på “Link i bio” og skifte linket ud i din biografi, så det passer til opslagets mål.

Stories Instagram - Link i bio

 

Geo-tag, Hashtag, branding/omtale mm

For at din Story dukker op de rette steder, kan du tilføje geo-tag- altså lokation, som angiver hvor i verden du befinder dig, og et # for hvilket hashtag din story også skal vises under.
Disse forskellige tags optimere din Story til at blive vist til folk på samme lokation, folk der søger på dit # osv osv.
Som du kan se på billedet er der endnu flere muligheder, også for at få folk til at interagere med din Story, så det gælder om at beslutte HVAD du gerne vil have folk til at vide eller gøre med hver enkelt Story.

Instagram Stories muligheder

På min egen Story for Adease, har jeg i dette eksempel valgt at fokusere på mit Instagram brandnavn og på #´et Socialmediamarketing.

Stories brand + hashtag

Der er altså et hav af muligheder for at lave spændende Stories med boomerang billeder, superzoom, farverige gif lag og alt muligt sjovt – det er bare at kaste sig ud i det.

InstaStories - muligheder for lag

De bedste af dine Stories kan du som sagt gemme i Highlights.
Det kan være Stories om virksomheden, en tutorial i “gør det selv” stilen eller hvad du nu synes skal blive i mere end 24 timer.

Når du har lavet den, kan du endda vælge at den også skal deles i Stories på din virksomheds Facebookside – så er der endnu flere der får mulighed for at se dit indhold.

Rigtig mange virksomheder har ikke kastet sig ud i de her muligheder endnu, så hvis DU gør det, får du også den fordel med dig.

God fornøjelse med at lave Instagram Stories.

//Gitte

Social media tips & tricks
Jeg tillader hermed at mine oplysninger må tilføjes VIP listen MailChimp ( more information )
Få masser af gode råd og (hemmelige) tricks til øget synlighed og målrettet markedsføring på sociale medier
Ingen spam. Dine oplysninger behandles fortroligt, og bliver IKKE videregivet til 3.part