Har du helt styr på HVOR dine idealkunder befinder sig – så du kan bruge din markedsførings energi rigtigt?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du bruger din energi på de rigtige sociale medier, set i forhold til hvor din målgruppe – og dermed dine idealkunder – befinder sig, så er der nu hjælp at hente fra den helt nye statistik.

Danmarks statistik har netop offentliggjort tallene over danskernes forbrug af sociale medier i 2018, samt aldersfordelingen på de forskellige medier.
Du kan læse hele artiklen her.

Hvis du kender din målgruppe godt (alder, køn osv), kan du altså se hvilke sociale medier de foretrækker, og hvor ofte de er på medierne i grafen ovenfor. På billedet nedenfor ser du hvor mange i aldersgrupperne der overvejer at oprette en ny konto på disse medier. Hvilket jo også kan være væsentligt for både markedsføringsbudgettet for 2019 men også for selve strategien fremadrettet.

de medier folk overvejer at oprette en profil på

de der overvejer at få en profil på et socialt medie

På tabellen ovenfor er det eksempelvis tydeligt, at det vil være spild af tid for en virksomhed med en kerne målgruppe i alderen 55+, at lægge en masse markedsføringskræfter i medier som Instagram, Snapchat og YouTube, hvorimod virksomheder med en meget ung kerne målgruppe, helt klart bør sætte ind på netop de medier.

Det handler altså om at kende sin målgruppe.

Det handler også om at “turde” indskrænke sin målgruppe.
Tesen om at “vi vil gerne ramme alle” og “vores produkt henvender sig til alle” kan koste mange flere penge, end hvis man tør at fokuserer og målrette sin markedsføring på kerne målgruppen, eller idealkunderne som jeg plejer at kalde dem.

 

80/20 reglen

Du har helt sikkert hørt om 80/20 reglen. Og den gælder altså også her.
80% af dit salg får du gennem dine idealkunder.
20% af salget fra de øvrige.
Hvem vil du så helst bruge markedsføringskroner på at få flere af?

Hvis du eksempelvis sælger bleer, vil der jo altid være nogle helt unge mødre og nogle bedsteforældre som også vil købe dit produkt, MEN kerne kunden er kvinder i alderen 25 til 35, der enten er gift eller har en samlever.
(Gennemsnitsalderen for fødende kvinder er pt. 30,8 år) Så det er altså dem, man som ble-producent bør bruge krudtet på at markedsføre sig overfor.

Tjek dit eget “Indblik”

Benytter du dig af den mulighed?

På Facebook og Instagram kan man se hvem ens følgere/fans er, ved at klikke ind på “Indblik” eller “Insights”.

Her kan du se både køn, alder, land, by osv.
På den måde kan du helt tydeligt se, hvem der er din målgruppe, hvem der interagerer med dine opslag, hvor de bor osv.

Billedet her under viser Instagram Indblik for min egen virksomhed, og at min kerne målgruppe er i alderen 25 til 34 år, og bor i København, Odder eller Århus.
Det man ikke lige kan se på skærmbilledet er at kønsfordelingen hedder 55% mænd og 45% kvinder her på Instagram.

Instagram insights for Adease

 

Ser vi derimod på min virksomheds Facebook side, er det interessant at Adease´ fans her, overvejende er kvinder i alderen 45 til 54 år, skarpt efterfulgt af de 35 til 44 årige. De er dog stadig hovedsageligt bosat i hhv København, Odder og Århus.

Facebook indblik af kønsfordeling på Adease fans

Disse tal giver mig en rigtig god fornemmelse for målgruppen, og viser at jeg med fordel kan poste forskelligt indhold med forskellige budskaber på de 2 medier, da målgruppen højst sandsynligt ikke motiveres af det samme budskab. De viser også at jeg med fordel kan målrette mine opslag mod mænd på Instagram og mod kvinder på facebook.
Det er interessant, synes jeg.

Nu kunne jeg sagtens gå i detaljer med udarbejdelse af en “persona”, men det vil jeg undlade i denne omgang, men blot nævne at du kan finde en skabelon til dette lige her: https://adease.dk/skabeloner-og-andet-godt/

Det jeg dog gerne vil opfordre til, er følgende:

Hvis du allerede har en virksomhedsprofil på et eller flere sociale medier, så tag dig tid til at klikke rundt i Indblik, så du kan få en (bedre) fornemmelse for din kerne målgruppe, og om de ser ud som du går og tror, eller de eventuelt har et andet køn, en anden bopæl eller en anden alder end du troede osv.

Hvis du ikke allerede har en virksomhedsprofil på et socialt medie, men overvejer at få oprettet en, så kan du med fordel klikke over og læse den fulde artikel, (du finder artiklen her) og se på statistikkerne.
Så kan du få en rigtig god idé om, hvor det vil give mening for dig at markedsføre dig.

God fornøjelse.

Social media tips & tricks
Jeg tillader hermed at mine oplysninger må tilføjes VIP listen MailChimp ( more information )
Få masser af gode råd og (hemmelige) tricks til øget synlighed og målrettet markedsføring på sociale medier
Ingen spam. Dine oplysninger behandles fortroligt, og bliver IKKE videregivet til 3.part