Bruger du emojis i dine markedsførings tekster?

Hvis ikke, så kan du læse med, og finde ud af hvorfor det vil være en god idé at begynde at krydre dine tekster med lidt emojis.

Emojis deler stadig vandene

Der er delte meninger om brugen af emojis i markedsføringsmateriale, og specielt når vi taler om virksomheder der gerne vil fremstå professionelle, er vandene stadigt delte.

Se bare på LinkedIn hvor rigtig mange mennesker stadig synes det er uprofessionelt at benytte emojis i sine opdateringer. Selv i opslag fra private profiler på LinkedIn, mener mange at emojis bør være bandlyste. Der er dog en ændring at spore, og anvendelsen af de små figurer bliver mere og mere udbredt og enerkendt – selv på LinkedIn.

Hvorfor bør vi bruge emojis?

Emojis understreger meningen af vores udtalelse/besked.
Manglen på (eller udskiftningen af) en emoji kan endda fuldstændigt ændre betydningen af en sætning.
Se bare eksemplet her:
tekstbesked med 2 forskellige betydningerDer er virkelig stor forskel på de 2 beskeder, og den følelse man får i kroppen af at læse dem.

Du kan altså kommunikere meget mere tydeligt og effektivt, hvis du krydrer din tekst med en emoji eller 2.

På de sociale medier er en emoji i opslagsteksten samtidig med til at “fange brugerens øje”, så brugeren får lyst til at læse resten af opslaget i stedet for at scrolle forbi det.
Via et hav af splittests har man fundet frem til, at opslag med et par emojis klarer sig langt bedre end opslag uden.
Så kast dig endelig bare ud i det.

De mest populære emojis

de mest populære emojis 2018

Hvert land har sine egne favoritter, men globalt set ser de 10 mest populære emojis fra 2018 ud som på billedet ovenfor.

I markedsføringsøjemed behøver du dog ikke benytte de gule ansigter.
Der er mange andre interessante emojis, som skaber liv i teksten på dine opslag, så som branche relaterede emojis.

Hvis du sælger noget til en nedsat pris i en tidsbegrænset periode, vil det være oplagt at bruge emojis som et timeglas eller en pengesæk.
Sælger du rejser kan det f.eks være et fly, et tog, et skib en palme eller en fisk.
Sælger du huse kan du f.eks bruge en hammer eller et hus.

Det handler bare om scrolle løs i dit emoji tastatur, og finde de rette for din virksomhed.

 

En mere effektiv kommunikation

Det handler om at kommunikere forståeligt og effektivt.
Emojis hjælper til forståelsen og fortolkningen. De er lette af afkode, og passer derfor også rigtig godt til specielt de sociale medier, hvor der er så stor konkurrence om brugernes opmærksomhed.

Vyvyan Evans som er professor of linguistics ved Bangor University i UK udtaler at
“embracing emojis is the only option if people want to interact productively in the future.” 

Du kan læse hele artiklen her

 

Med hans ord vil jeg ønske god fornøjelse med at finde dine favorit emojis til din virksomhed.

 

Bonus info:

Hvis du er Mac bruger, kan du finde et emoji tastatur ved at klikke på ctrl + cmd + mellemrum samtidigt 👍🏻

Social media tips & tricks
Jeg tillader hermed at mine oplysninger må tilføjes VIP listen MailChimp ( more information )
Få masser af gode råd og (hemmelige) tricks til øget synlighed og målrettet markedsføring på sociale medier
Ingen spam. Dine oplysninger behandles fortroligt, og bliver IKKE videregivet til 3.part