Kæmper du med at få succes på dine sociale medier?

Fortvivl ej, her får du min guide til, hvordan du hurtigt kan opnå bedre resultater på de sociale medier.

Strategi

Først skal du lægge en strategi. Her er det vigtigt, at du definerer dine mål og følger dem nøje.
Disse mål kalder vi KPI’er (key performance indicators).
Du kan f.eks måle på

✔️ Køb
✔️ Leads
✔️ Sign-ups
✔️ Visning af landingpage
✔️ Klik
✔️ Rækkevidde mm

Et andet vigtigt element er at definerer hvem din idealkunde er.
På baggrund af den persona, kan du vurderer hvilken social medieplatform, du skal fokusere på for at ramme denne målgruppe.

Når du har valgt hvilke sociale medieplatforme du vil være aktiv på,  er det væsentligt, at du udfylder de valgte profiler med al den information der er mulighed for.
På den måde kan brugerne se, at du er en seriøs virksomhed.


Indhold

Det kan med fordel lave en Idébank og eller indholdsbank.
I din idébank skriver du alle dine ideer og tanker ned, som omhandler indhold du kan lave i fremtiden.

I indholdsbanken opbevarer du alt dit færdige indhold, som ikke skal lægges ud med det samme.

Du kan også anvende planlægningsprogrammer, hvor du indsætter alt dit færdige materiale.
Derefter vælger du bare dato og tidspunkt på hvornår det skal lægges ud.
Jeg bruger selv planlægningsværktøjer som Facebook Kreatørstudie og Later.com

Når du bruger tid på at planlægge, bliver indholdet typisk af højere kvalitet for modtageren, end hvis du skal finde på i sidste øjeblik.

Det er væsentligt at du er vedholdende.
Virksomheder der poster ugentligt får langt flere visninger og interaktioner end virksomheder der kun poster månedligt.

Det kan være en god ide, at eksperimenterer med dit indhold.
Afprøv gerne nye metoder og typer af indhold, samt forskellige tider af dagen at poste dit indhold.
På den måde bliver det mere dynamisk og interessant for modtagerne.

Opret eventuelt en liste (eller flere) med relevante hashtags, som kendetegner din branche, og tilføj dem til opslag hvor det giver mening.
Når du tilføjer hashtags på Instagram og LinkedIn optimerer du dine opslag til må

Distribution

Når du skal lægge dine opslag op er det altafgørende, at du gør det når din målgruppe er aktiv.

Genbrug gerne dit bedste indhold og del det igen efter et stykke tid.

Du kan eventuelt lave et samarbejde med eksperter eller influencers, som kan promovere dine produkter eller services.
Hvis du har ansatte så motiverer dem til, at dele dit virksomhedsindhold på deres platforme.

Community/fællesskab

I forhold til dit community skal du holde øje med når dit brand navn bliver nævnt.

Det gør du for at sikre, at du er aktiv, men også for at du ikke overser spørgsmål eller henvendelser som kræver handling fra din side.

Herudover er det en god idé at deltage i relevante diskussioner.
Det kan være både indenfor din branche, men også emner som er gået viralt.

Det kan også være du kan motivere dine følgere/kunder til at lave UGC (user-generated content), som du kan drage stor fordel af.

Analyse

Under analysedelen er det vigtigt, at følge med i, hvordan dine KPI’er klare sig.
Fungere din strategi efter hensigten, eller skal du lave nogle ændringer. Måske skal du helt skifte strategi.

Du kan også drage stor fordel af at se hvad dine konkurrenter gør. Det kan være dine konkurrenter inspirerer dig til, at ændre eller tilføje nogle ting.

God arbejdslyst

// Gitte

Social media tips & tricks
Jeg tillader hermed at mine oplysninger må tilføjes VIP listen MailChimp ( more information )
Få masser af gode råd og (hemmelige) tricks til øget synlighed og målrettet markedsføring på sociale medier
Ingen spam. Dine oplysninger behandles fortroligt, og bliver IKKE videregivet til 3.part