Det spørgsmål har jeg fået rigtig mange gange.

Jeg kan faktisk nærmest ikke tælle hvor mange gange jeg har fået det.

 

Det er noget af det første nye kunder spørger om, og jeg forstår selvfølgelig godt, at man gerne vil vide det.

MEN det er bare ikke helt så lige til at svare på det spørgsmål.

 

Det korte svar er, at du kan annoncerer for helt ned til 5 kr om dagen, og få gode resultater.

 

Det længere svar er, at det beløb du bør bruge på annoncering afhænger af mange faktorer.

Jeg vil prøve at give dig et overblik over nogle af dem her.

 

Det er en auktion

Når man annoncerer på Facebook, betaler man ikke for en annonce, som man kender det fra de trykte medier.
Man betaler derimod for
visningerne af den.

Prisen pr. visning afhænger af en række faktorer, som man på forhånd ikke kender værdien af.

Facebook annoncering foregår nemlig som en auktion.
Prisen på en visning afhænger derfor bl.a. af hvor mange annoncører, der byder ind i denne auktion på et givent tidspunkt.

 

Sæsonbetonet

Når der er mange annoncører, og dermed kamp om pladserne i newsfeedet, bliver visningspriserne højere. (Du har sikkert selv oplevet at dine priser er højere i 4. Kvartal end de er i 1. Kvartal. Det skyldes at alle annoncører gerne vil være med i auktionen op til både Black Friday og hele julesalget.)

Er dit budget for lavt, vinder de andre annoncører, og du kommer måske slet ikke med i auktionen.

Derfor er der visse målsætninger hvor de 5 kr dagligt kan fungere, men også målsætninger hvor det er alt for lidt.

 

Målsætning

Jeg talte med en fyr fra Facebook om det med de daglige annoncebudgetter, og hans råd var, at man mindst bruger 75.- pr. dag, specielt hvis målsætningen er i kategorierne “overvejelse” eller “konvertering”.
Kategorien “kendskab” er den eneste der kan bære lavere beløb.
Målsætningerne herunder er nemlig gode til at skabe opmærksomhed, men længere fra en decideret konvertering.

 

Målgrupper

Nogle målgrupper er mere eftertragtede end andre, hvilket har en naturlig indflydelse på visningspriserne overfor dem. Du bør dog alligevel altid henvende dig til den målgruppe, der er mest relevant i forhold til dit indhold og mål med annoncen, da det giver dig de bedste resultater i sidste ende.

 

Værdi for brugerne

Der er kun en begrænset mængde annoncepladser til rådighed på Facebook. Dette er for at sikre en god brugeroplevelse, der samtidig efterlader plads i newsfeedet til de private opslag fra venner og familie.

Med den begrænsede plads er det vigtigt for Facebook at skabe mest muligt værdi for annoncørerne, så de bliver ved med at købe visninger af deres annoncer. MEN det er lige så vigtigt at brugerne bliver ved med at bruge Facebooks produkter, så derfor vil Facebook gerne sikre, at de viste annoncer skaber værdi for brugerne.

Du kan derfor komme langt ved at skabe relevant indhold i dine annoncer.

Tænk på kunden, kundens behov, følelser, den oplevede værdi dit produkt skaber mm. På den måde kan dine annoncer nemlig opnå en bedre pris pr. visning, end hvis du f.eks kun fortæller om produktegenskaber.

 

Se på de gamle annoncer og sæt nogle nye mål

Som med alt andet, så handler det om at sætte sig nogle mål.
Er man ny ud i annoncering på Facebook, må man prøve sig frem.
Når man har kørt en række annoncer, har man noget data at se på, og dermed mulighed for forstå sine egne priser, og for at sætte nye mål.

Har  du spørgsmål til priserne for annoncering, eller har du brug for hjælp til annoncering, så kontakt mig gerne på 26954154 eller gitte@adease.dk for en uforpligtende snak om dine behov og muligheder.

God arbejdslyst

//Gitte, Adease

Social media tips & tricks
Jeg tillader hermed at mine oplysninger må tilføjes VIP listen MailChimp ( more information )
Få masser af gode råd og (hemmelige) tricks til øget synlighed og målrettet markedsføring på sociale medier
Ingen spam. Dine oplysninger behandles fortroligt, og bliver IKKE videregivet til 3.part